Sundar Pichai, Googles VD, har varnat för att “the stakes are high” under 2025. Företaget planerar en storskalig satsning på AI samtidigt som man möter hård konkurrens från andra AI-aktörer. Dessutom måste Google hantera växande regulatoriska prövningar. Här får du en överblick över läget och vad som är på gång.
Google gör en bred AI-satsning i år och vill snabbt skala upp för att behålla sin ledarposition. Samtidigt finns en medvetenhet om att andra aktörer som ChatGPT och OpenAI har ett försprång inom vissa områden. Här är de viktigaste AI-projekten:
“In history, you don’t always need to be first, but you have to execute well and be best in class.”
– Sundar Pichai
Google möter inte bara ett ständigt ökande antal konkurrenter på AI-marknaden, utan står också inför skärpt myndighetsgranskning kring dess annons- och sökmonopol. Företaget balanserar därför mellan att driva innovation och att svara på juridiska utmaningar från flera håll:
Trots de stora satsningarna på AI vill Google fortsätta vara kostnadseffektivt. Pichai har uppmanat teamen att vara “scrappy” – det vill säga kreativa och effektiva i hur de använder resurser. Under 2024 gjordes personalnedskärningar för att trimma organisationen, och den strategin fortsätter in i 2025.
2025 blir året då Google på allvar ska bevisa att de kan vara både innovativa, kostnadseffektiva och transparenta. Mycket kretsar kring AI och hur man utvecklar produkter som gör verklig nytta för användarna. Parallellt behöver företaget hantera regulatoriska hot och visa att man kan konkurrera mot starka AI-utmanare.
Hur kan du förbereda din verksamhet?
I takt med att Google lanserar fler AI-funktioner kommer vi sannolikt att se mer avancerade och automatiserade annonstyper, t.ex. förbättrade Performance Max-kampanjer. Dessutom kan vi vänta oss en mer intuitiv sökupplevelse, där AI genererar träffsäkra förslag på allt från produktrekommendationer till sökordsoptimering. Det betyder att annonsörer får ännu större möjlighet att skruva på targeting och budget i realtid, samtidigt som de måste anpassa sig till nya regler och ökad konkurrens i annonsutrymmet. Företag som investerar i AI-kompetens och en datadriven strategi kommer ha ett försprång och enklare kunna leverera relevanta, personaliserade upplevelser till sina målgrupper.
En slutgiltig rekommendation är att hålla utkik efter plötsliga förändringar i den organiska söktrafiken via Google Search Console.
Källor:
https://www.cnbc.com/2024/12/27/google-ceo-pichai-tells-employees-the-stakes-are-high-for-2025.html
https://www.theverge.com/2024/12/11/24318628/jules-google-ai-coding-agent-gemini-2-0-announcement
Har du frågor eller vill veta mer om hur du kan dra nytta av Googles nya satsningar?
Kontakta oss på Searchbase så hjälper vi dig att ligga steget före.