Google Analytics (GA) är ett kraftfullt verktyg för att spåra webbplatstrafik och förstå användarnas beteende. Men om du är som många företagare kan du tycka att GA:s gränssnitt är skrämmande och svårt att använda. GA4 är en nyare version av GA som har utformats med enkelhet i åtanke. I den här artikeln visar vi hur du installerar GA4 med hjälp av Google Tag Manager.

Google Tag Manager (GTM) är ett gratis tagghanteringssystem som gör det enkelt att lägga till och hantera taggar (inklusive spårningskoder som Google Analytics) på din webbplats. Det har ett enkelt användargränssnitt och inbyggda felsökningsverktyg så att du kan felsöka eventuella problem.

För att installera GA4 med hjälp av GTM följer du de här stegen:

  1. Registrera dig för ett gratis GTM-konto här: https://www.google.com/tagmanager/. Observera att du behöver ett Google-konto för att registrera dig.
  2. När du har skapat ditt GTM-konto installerar du spårningskoden på din webbplats. Detta görs vanligtvis genom att lägga till en kodbit på varje sida på din webbplats (kontakta din webmaster för mer information).

3. Skapa sedan en ny tagg i GTM som heter GA4 – All Pages. Välj ”Google Analytics: GA4 Configuration” från rullgardinsmenyn för taggtyp.

4. Nu kan du ange ditt mätnings-ID för Google Analytics i rutan ”GA4 Configuration”. Du hittar det i ditt GA4-konto under Admin > Data Streams (Administratör > Dataströmmar)

5. Som avslutning skapar du en utlösare för att starta taggen på alla sidor på din webbplats och sparar allt.

6. Nu är det dags för att publicera containern. Klicka på ”Submit” längst upp till höger för att publicera taggen som har skapats.

Grattis – du har just bytt från Universal Analytics till GA4 med hjälp av Google Tag Manager! Vi hoppas att den här guiden var till hjälp. Om du har några frågor är du välkommen att kontakta oss så hjälper vi dig gärna. Lycka till med spårningen!

Om du känner att du bäst lär dig via videoformat har vi inkluderat en video här nedan: https://www.youtube.com/watch?v=_wq5nfKQ3DM