Du är din egen bästa tillgång

Du behöver inte vara blygsam – du är din egen bästa tillgång! Du marknadsför dig själv, du arbetar hårt för att nå dina mål och du ger inte upp så lätt. Och låt oss inte glömma att du också är väldigt snygg! Allvarligt talat är det en viktig del av framgång att erkänna dina egenskaper. Om du inte tror på dig själv, hur kan du då förvänta dig att andra ska göra det? Så omfamna din fantastiska förmåga och låt världen få veta att du är den bästa tillgången som finns!

Använd sociala medier till din fördel

I dagens värld handlar allt om att marknadsföra sig själv på sociala medier. Om du inte är aktiv på sociala medier går du miste om en enorm möjlighet att komma i kontakt med potentiella kunder och få ditt företag att växa. Men hur marknadsför du dig själv på sociala medier utan att framstå som en total självpromotor? Här är några tips:

– Först och främst bör du fundera på vad du vill uppnå med din närvaro i sociala medier. Vill du bygga upp varumärkeskännedom? Få trafik till din webbplats? Öka försäljningen? När du känner till dina mål kan du skapa innehåll som är i linje med dessa mål.

– För det andra, var inte rädd för att visa lite personlighet. Sociala medier är ett utmärkt sätt att förmänskliga ditt varumärke och få kontakt med dina kunder på ett personligt plan. Låt din röst lysa igenom i dina inlägg, och var inte rädd för att ha lite roligt!

– Slutligen, se till att du engagerar dig i din publik. Sociala medier handlar om att bygga relationer, så se till att du regelbundet svarar på kommentarer och meddelanden. Genom att ta dig tid att interagera med dina kunder skapar du starka band som kommer att leda till lojalitet och försäljning längre fram.

Var personlig och engagerande

Om du är personlig på sociala medier kommer folk antingen att älska dig eller hata dig. Det finns ingen medelväg. Antingen är du festens lirare eller en total tråkig person. Men det är okej, för det är mycket roligare att vara personlig och engagerad än att spela säkert. När du är personlig får folk lära känna ditt riktiga jag. Och när du är engagerande är det mer sannolikt att folk stannar kvar och lyssnar på vad du har att säga. Så var personlig och engagera dig. Världen behöver fler människor som du!

Gör ett bra första intryck

Du har bara en chans att göra ett gott första intryck, så det är lika bra att göra det så bra som möjligt. Oavsett om du träffar någon för första gången, lägger ut en video på sociala medier eller håller en presentation för en potentiell kund måste du vara på topp. Här är några tips för att göra ett bra första intryck:

– Le och ha ögonkontakt. Det får dig att verka vänlig och tillgänglig. Notera att detta även gäller för inspelade videos.

– Klä dig på rätt sätt. Om du ska träffa någon för en affärslunch ska du klä dig i en avslappnad business-klädsel. För ett mer avslappnat möte ska du klä dig därefter.

– Kom i tid. Inget ger ett sämre första intryck än att vara sen. Om du är försenad, ring i förväg och meddela den andra personen.

– Var förberedd. Ha allt material du behöver (t.ex. visitkort, presentationer osv.) redo att användas. Detta visar att du är organiserad och redo att göra affärer.

Om du följer dessa tips kan du göra ett gott första intryck och bädda för ett lyckat möte – antingen IRL eller digitalt.

Håll dig uppdaterad om de senaste trenderna

Det verkar som om det varje dag finns en ny trend i sociala medier att följa. Först var det hashtaggar, sedan live streaming och nu handlar allt om berättelser. Om du vill hålla dig uppdaterad måste du hålla dig uppdaterad om de senaste trenderna. Men att hålla sig ajour med de senaste trenderna kan vara ett heltidsjobb i sig självt. För att undvika att spendera all din tid med att scrolla igenom dina flöden får du här några tips:

– Följ influencers i din bransch: de är sannolikt de första som hoppar på nya trender.

– Ställ in Google Alerts för nyckeltermer som är relaterade till din bransch: på så sätt får du en notis så fort något nytt dyker upp.

– Håll ett öga på dina konkurrenter: se vad de gör och hur de använder nya plattformar och funktioner.

Genom att följa dessa enkla tips kan du se till att du alltid är uppdaterad om de senaste trenderna.

Nätverk, nätverk, nätverk!

Nätverk kan vara ett bra sätt att bygga upp ditt personliga varumärke i sociala medier. Här är några tips:

– Börja med att följa personer som delar dina intressen. Du kommer inte bara att få uppdateringar om ämnen som du bryr dig om, utan du kommer också att vara mer benägen att delta i meningsfulla konversationer.

– Ta kontakt med människor både offline och online. Delta i evenemang, möten och konferenser som rör din bransch eller dina intressen. Du vet aldrig vem du kommer att träffa och hur de kan hjälpa dig att utöka ditt nätverk.

– Lägg till värde till samtalet. Dela intressanta artiklar, insikter och resurser med personerna i ditt nätverk. De kommer att uppskatta dina värdefulla bidrag, och det är mer sannolikt att du kommer att vara i fokus när de behöver något.

Så gå ut och börja nätverka!

Nu när du har läst vårt blogginlägg om de sex bästa tipsen för att marknadsföra dig själv är det dags att börja omsätta dem i handling! Kom ihåg att du är din egen bästa tillgång – så investera i dig själv och se din karriär blomstra.

Använd sociala medier för att komma i kontakt med andra och skapa ett personligt varumärke som är engagerande och sant för den du är. Se till att nätverka, hålla dig uppdaterad om de senaste trenderna och gör alltid ett bra första intryck.

Gå nu ut och visa världen vad du kan! Vi vill höra från dig – vilka är dina bästa tips på hur du bäst marknadsför dig själv? Svara i kommentarerna nedan!