”Universal Analytics försvinner!” Det har varit på mångas läppar under 2022 och du som företagare har säkert fått ett och annat mail om att byta upp ditt nuvarande analysprogram till GA4. Så vad är grejen, varför pratar alla om det?

Universal Analytics har funnits på marknaden sedan 2005 och hjälp många att få ordning på sin data, så att de faktiskt kan avläsa den och göra databaserade beslut. Nästa år kommer alltså denna fantastiska analysplattform cruncha sina sista bytes…

Vad är skillnaden?

Istället kommer GA4, eller Google Analytics 4, som ska vara en förbättrad variant av Universal Analytics. Men vad är då skillnaden? Utan att gå in på extremt tekniska detaljer – Universal Analytics spårar sidvisningar, GA4 spårar events. I GA4 kan du även spåra appar, något du inte kunde göra i Universal Analytics.

Ett event kan vara både klick, scrolls eller nerladdningar av olika material som exempelvis PDF eller andra dokument. Detta gick även att göra i Universal Analytics men krävde fler steg.

En annan anledning till att GA4 pushas mot användare är att det förenklar arbetet med integritetskontroller – det blir alltså enklare att styra vilken data som samlas in. I och med att lagar kommit till kring datainsamling av personuppgifter så blev alltså GA4 svaret.

Mer om data och integritet hittar du här.

Vad betyder det för mig?

Nu undrar du kanske – vad innebär det för mig när Universal Analytics försvinner? Om du tidigare använt dig av Universal Analytics och vill behålla din data så är det första du bör göra att ladda ner all (eller delar av) din data.

  • Du kommer alltså inte kunna komma åt din data efter 1 juli 2023 om du inte har den nerladdad någonstans. Superviktigt att ha viktig data nerladdat med andra ord.
  • Du kommer inte längre samla in någon data från webbplatsen.
  • Du missar värdefulla insikter från GA4.

Ett första steg att ta är att implementera GA4. Om du vill ha hjälp med det är det något vi kan göra. Det tar bara en timme och gör att din data är säkrad inför framtiden!